Henderike_Pilon.jpg

Henderike Pilon

Ik ben Henderike, 27 jaar, getrouwd met Jasper en moeder van een prachtige dochter Lizzy. Verder ben ik werkzaam in de gehandicaptenzorg. Graag wil ik je kort vertellen wanneer ik Jezus heb leren kennen, en wat mijn motivatie is om me te laten dopen.

Allereerst iets over mijn opvoeding. Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin (hervormde kerk), en ik kijk heel positief terug op mijn jeugd.
Mijn ouders hebben 6 kinderen, en het was altijd druk en gezellig thuis.
We gingen elke zondag naar de kerk, maar met het geloof zelf had ik niet zoveel. Al die regeltjes benauwden mij, en weerhield me ervan om echt zelf op zoek te gaan.

Toen ik 17 was ging ik met vriendinnen op vakantie naar een Evangelische camping in Drenthe. Daar kwam een vrouw naar ons toe (zonder enige aanleiding, of ons eerder gesproken te hebben), en die zei ‘ Je hebt Jezus nodig’. Met vervolgens de volgende tekst uit 1 Johannes 1: 9

‘Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.’
1: 9
Dat kwam enorm binnen bij me. Ik had inderdaad Jezus nodig. Die nacht heb ik mijn zonden beleden, en Jezus in mijn hart gevraagd. Toen werden mijn ogen geopend. Vanaf toen mocht ik mij kind van God noemen.

Dat was geen einde verhaal natuurlijk, want toen was ik 17 en nu 27.
Ik was na mijn omkeer enorm op zoek naar hoe ik mijn geloof nou moest gaan vormgeven. Welke kerk/muziek/vrienden/relatie/etc. Ik had momenten van leven dicht bij God, maar ook momenten van afdwalen van God. Ik had al een beeld van Jezus (kinderlijk vertelde Bijbelverhalen), maar ik moest mijn beeld bijstellen en echt op zoek naar wie Jezus daadwerkelijk is, en hoe Hij wil dat ik mijn leven vorm geef. Ik ging Hem beter leren kennen door bidden en bijbel lezen (studies).

Gelukkig leer ik beetje bij beetje God beter kennen, zodat ik Hem kan volgen in alles wat Hij van mij vraagt. Ik ervaar veel zegen als ik dicht bij God leef, en Jezus heeft me zoveel geschonken. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik mijn oude zondige leven heb begraven, en met Jezus als kind van God ben opgestaan.

Dat symboliseert ook mijn doop. Ik laat mijn oude leven (als ongelovige) verdrinken, en sta op met een nieuw leven (als kind van God) in en met Jezus. 
Mijn ouders hebben mij als baby gedoopt, en dat maakte dat ik twijfels had of ik me moest laten dopen. Maar constant bleef het in mijn hoofd m.b.t. dat onderwerp onrustig. Want als ik daar over las in de Bijbel, werd mij steeds duidelijk dat God zegt: Geloof en laat je dopen (die volgorde). Ook het daadwerkelijke onderdompelen is ook hetgeen wat ik in de Bijbel terug vind.

Eigenlijk wilde ik dit onderwerp maar ver weg stoppen, want ik houd er helemaal niet van om in de belangstelling te staan. 
Ook met het risico dat er eventuele onbegrip zou zijn bij anderen i.v.m. mijn kinderdoop. 
En ik wilde zeker niet mijn ouders misschien kwetsen doordat ik deze keuze zou maken. Want ik ben juist ontzettend dankbaar voor hun keuzes, opvoeding en alle liefde, en dat zij mij richting Jezus hebben gewezen. 
Het makkelijkste zou zijn om het gewoon maar niet te doen, maar God vraagt niet altijd de makkelijkste weg van je. Hij vraagt je om een keus te maken om Hem volledig (niks uitgezonderd) te volgen.

Ik wist wat God van me vroeg (de Bijbel is namelijk zo duidelijk), maar ik wilde het toch uitstellen.

Eerst wilde ik persoonlijk antwoord van God hebben hierover of het wel echt nodig was om me te laten dopen.
Na een nacht strijd in mijn hoofd over dit onderwerp, vroeg ik God of Hij mij nogmaals een duidelijk antwoord/bevestiging wil geven. In diezelfde week
kwam God met een persoonlijk antwoord. 
Ik liep in een kringloopwinkel waarin 2 ouderwetse kaarsenstandaards stonden met de tekst er op "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden." (Marcus 16:16)
Hmm.. toeval? Ik ben redelijk nuchter ingesteld, maar dit was overduidelijk een direct antwoord van God.

Als God zo duidelijk is, kan je toch niet anders dan gehoorzamen toch?

Tegen jullie die dit lezen, wil ik zeggen: Jezus bestaat echt, accepteer Jezus in je hart want Hij was al lang naar je op zoek! Ik heb nog nooit spijt gehad van mijn keuze, en geloof bestaat uit relatie en niet uit regeltjes. Dus leer Hem kennen! God zij met je!

Binnen Mozaiek0318 kun je je laten dopen. Door de doop laat je zien dat je je oude leven wilt achterlaten en een nieuw leven met Jezus Christus wilt gaan leven. Door de doop zetten volgelingen van Jezus publiekelijk een nieuwe stap in hun geloof.