Tim_Wittenrood.jpg

Tim Wittenrood

Ik ben Tim Wittenrood, 17 jaar en ik voetbal bij VV-VRC in Veenendaal. Dat is overigens ook mijn woonplaats. Ik woon in een gezin met 2 ouders, een moeder van 46, een vader van 50 en een oudere zus van 20. Ik ben Christelijk opgevoed en heb op een Christelijke basisschool gezeten (de Rehobothschool in Veenendaal) en zit momenteel in havo 4 op het Ichthuscollege in Veenendaal. Ik kom nu ongeveer 4 maandjes vast in Mozaiek0318.

De doopdienst van Joran van de Meent in februari j.l. vond ik zo fijn en mooi dat ik besloten heb om naar Mozaiek0318 te gaan en ik zit ook al bij Solid Friends (tienergroep van Mozaiek0318).

Ik ging hiervoor met mijn gezin naar een andere gemeente. Nadat mijn ouders besloten hadden om niet meer te gaan ben ik ook een aantal jaar niet meer in een kerk geweest (sinds de basisschool). Het gevoel van het geloof is echter nooit bij mij weggegaan en ik bleef ook gewoon bidden. Ik miste alleen het Bijbel lezen en het naar de kerk gaan. Ik kwam daar niet meer mee in aanraking. Ik ben vorig jaar wel een paar keer naar weer een andere gemeente in Veenendaal gegaan met een vriend. Dat beviel mij op zich wel. Ik heb daar ook 2 doopdiensten meegemaakt dat vond ik ook erg mooi en bijzonder en heeft mij altijd wel geraakt. Maar na wat mindere fases besloot ik om niet meer naar de gemeente te gaan omdat ik me hier niet meer prettig bij voelde.

Na iets meer dan een jaar kwam ik in aanraking met God en het gevoel was ook sterker. Vrienden hielpen mij naar de kerk te gaan en die hebben mij ook geholpen om moedig en sterk in het geloof te blijven staan. Ik voelde me soms wel alleen in de grote kerk. Dit was ook zo bij Solid Friends. Gelukkig ving iedereen mij goed op en voelde ik me al heel snel opgenomen in een fantastische kerk en groep. Iedereen accepteerde en waardeerde mij zoals ik ben en het gevoel dat je mag komen zoals je bent is helemaal geweldig en dat maakte mijn keus om naar Mozaiek0318 te gaan alleen maar duidelijker. Ik zat echter aan het begin van mijn periode nog al in twijfels, ondanks het sterkere gevoel tot God. Er was een dienst dat er een uitnodiging was naar God was en die heb ik benut om tot God te komen. Ik wilde dat Hij mijn twijfels weg zou nemen en dat ik 100 procent overtuigd mocht zijn van mijn geloof. De preek van Cees van Harten had die morgen echt betrekking op mijn leven. Het raakte me zo erg dat het lied ‘the cross stands above it all’ de doorslag gaf en ik de keus maakte om door te groeien en sterk te blijven staan in mijn geloof. Toen gebeurde er iets onwerkelijks: Zijn liefde stroomde door mijn lichaam. Na deze bijzondere dienst had ik zo’n mooi en geweldig gevoel. Ik zat beter dan ooit in mijn vel en het kon eigenlijk niet beter met me op dat moment.

Vanaf het moment dat ik besloot me te laten dopen en 100% voor God te kiezen had ik het gevoel dat satan mijn vreugde proberen te stelen. Ik had namelijk felle confrontaties met mijn ouders omdat zij er een beetje van versteld stonden dat ik me liet dopen. Dit was de eerste week na mijn beslissing. De sfeer werd er thuis niet beter op. En het gevoel dat ik gewaardeerd en geaccepteerd ben verloor ik in deze periode. Ik kwam hierdoor weer wat minder in mijn vel te zitten en dat bleef aanhouden. Ik had te maken met geestelijke strijd en mijn geloof schommelde heen en weer. Daarnaast twijfelde ik aan alles, mezelf, het geloof, de geestelijke handelingen die ik verichtte en ga zo maar door. Ik bleef echter doorvechten om in deze geestelijke strijd de duivel te verslaan door te blijven bidden en uit de Bijbel lezen om samen met God deze moeilijke periodes door te komen. Ik heb ook aan veel vrienden veel steun gehad en die hebben mij door deze zware periode geholpen.

Een paar weken terug ben ik op RAW (Royal Adventure Weekend) geweest. Het thema was ‘In Christ’. Het was zo’n geweldig weekend waarin een goede afwisseling was van sport en ongelooflijk mooie diensten met liederen en preken die onvergetelijk waren. Dat maakte het voor mij tot een fantastisch en onvergetelijk weekend. Geert Mollema (één van onze jongerenleiders, red) is dat weekend erg belangrijk voor me geweest en vele vrienden van Solid Friends ook. Tijdens de diensten was de Heilige Geest ongelooflijk aan het werk en heeft Hij mij weer geraakt. Ik heb gesprongen, een traantje gelaten, luidkeels mee gezongen, maar bovenal me mee laten nemen en enorm genoten van wat er gebeurde. Tijdens de eerste dienst werd erg gezegd dat je geliefd, gewild en gezegend bent (vitamine G). Ik had dit zo nodig te horen. Ook de preken van Karim Landoulsi en van onze eigen Mozaïeker Martin Koornstra hebben me enorm geraakt en geholpen. Zij hadden het er over dat je strijd hebt maar dat God wint . Hij heeft een plan met mijn leven. Dat is niet het makkelijkste, maar wel het mooiste leven wat er is! Na het weekend wist ik dat waar ik ook ga of sta, hoe ik me ook voel of als ik het geloof niet meer ervaar, dan mag ik toch weten dat God bij me is en me niet in de steek laat. Deze diensten en dit weekend was het beste weekend ooit met God. Er is voor me gebeden, ook voor mijn thuissituatie en voor mijn onzekerheid. De thuissituatie was al wel wat beter en ik voelde me al weer wat geliefder.

Ik heb mindere periodes gehad. 2 jaar terug vooral door pesterijen en gebeurtenissen die me niet echt lekker liggen en ik soms nog moeilijk achter me kan laten. Maar voor mij is het inmiddels duidelijk geworden dat ik bij God mag komen zoals ik ben. Hij heeft mij gemaakt naar Zijn beeld en gelijkenis. Hij heeft mij mooi gemaakt.  Hij kijkt niet naar mijn verleden, Ik ben vergeven en het is als een ongeschreven hoofdstuk voor God. Wanneer God vergeeft dan vergeet Hij ook. Nu weet ik dat ik een gewaardeerd mens bent. Zelfs aan de onzekerheid komt een einde. Ik ben geliefd, gewild en gezegend. Strijd zal altijd blijven, maar Christus ook! Hij blijft me raken en bemoedigen. Zo had ik bijvoorbeeld al 2 weken last van mijn kuit omdat ik met school een intensieve week en daarnaast ook sporttoernooien heb gehad. Ik bleef pijn in mijn kuit houden. Het was als een soort spierpijn dat maar niet weg wilde gaan en mijn kuit voelde krampachtig aan. Ik ben naar Martin Koornstra gegaan en vroeg of hij voor me wilde bidden want ik geloofde en voelde dat God mijn kuit wilde en kon genezen die avond. Tijdens het gebed voelde ik mijn lichaam plotseling trillen en ik wankelde ook iets. Daarna voelde ik mijn kuit even en…  het was genezen!

Door al deze gebeurtenissen, het wonder, de momenten dat God mij geraakt heeft, het moment dat Hij me geroepen heeft, heeft gemaakt dat ik met echt wil laten dopen. Dit alles heeft mijn keuze nog mooier en sterker gemaakt. Ik zie er heel erg naar uit.

Mijn thuissituatie is nu weer ontspannen en voel ik me weer veilig en geaccepteerd thuis. Die ene dienst in Mozaiek0318 en het RAW-weekend hebben mijn keuze bevestigd om voor God te kiezen en Jezus te volgen.

Binnen Mozaiek0318 kun je je laten dopen. Door de doop laat je zien dat je je oude leven wilt achterlaten en een nieuw leven met Jezus Christus wilt gaan leven. Door de doop zetten volgelingen van Jezus publiekelijk een nieuwe stap in hun geloof.