Wilma_Hartman.jpg

Wilma Hartman

Mijn naam is Wilma Hartman, ik ben geboren in Den Brielle als oudste dochter in een christelijk gezin. Het geloof werd geleefd als religie.

Zondags naar de kerk soms zelf wel twee maal. God was een straffende God waar je ontzag voor moest hebben. Op afstand, ongrijpbaar. Het was een gezin met twee kanten, een lichte mooie kant (zeker de eerste jaren van mijn leven) en een andere donkere kant die mij gevormd heeft tot een onzeker bang meisje die probeerde perfect te zijn, een people-pleaser. Iemand die wilde dat God niet boos op haar was of werd. Bang om afgewezen te worden, bang om er niet bij te mogen horen. Mijn jeugd heeft ook de rest van mijn leven voor een groot deel bepaald. De kerk en God bleef wel een rol in mijn leven spelen, maar altijd vanuit een geest van oordeel van anderen, ook in de kerk. Dit heeft mij op een gegeven doen besluiten niet meer bij zo een kerk te willen horen. Bleef wel bijbellezen, onregelmatig, Hour of Power kijken maar op een afstand, als religie. Tot ik in mei 2014 op camping De Betteld op vakantie was. De kerkdienst zal ik nooit meer vergeten. Ik hoorde erbij, ik werd niet veroordeeld of afgewezen! Het eerste lied dat ik hoorde was “Hij geeft kracht om op te staan”, door mijn fibromyalgie heb ik veel pijn en ben ik snel moe, eindeloos moe. De kerkdienst was in de avond, maar ik heb God daar aanbeden staande en ik had op dat moment geen pijn en voelde me niet moe. Zo mooi.

De bijbelstudie in die week op de Betteld “worden als Jezus” heeft mij compleet veranderd, God houdt van mij, Hij veroordeelt mij niet! Ik ben verborgen in Hem! Het staat echt allemaal in de bijbel. Die week op een ochtend werd een steen uit mijn binnenste weggerold en ben ik een samen met Jezus op weg gegaan, een nieuw leven! Moest nog veel leren en ben op zoek gegaan naar een kerk in de geest van De Betteld en kwam zo bij Mozaiek0318 terecht. Vergeving, los komen van mijn verleden en mijn perfectionisme, mijn please gedrag is gekomen dankzij de bijbelstudie van Kees, een studie over het woordje DAAROM uit Efeze. Het was het antwoord op de vraag Heer ik wil zo graag leven zo als u dat wil maar het lukt mij niet. Wat moet ik nu er is nog zoveel niet goed in mijn leven! In die bijbelstudie zegt God: Ik ben iets in jou begonnen en dat maak ik af. Ik ben degene die werkt in jou en maakt dat je los kan komen. Ik zet je in de etalage en zeg kijk eens naar Wilma, zie je wat Ik allemaal in haar gedaan heb! Dankzij het bevrijdingspastoraat ben ik op het spoor gekomen van het boek Bevrijd van Banden van Wilkin van de Kamp dat boek heb ik verslonden en ik kan nu zeggen God bevrijdt. Ik kan zonder wrok kijken naar mijn verleden het is vergeven. Mijn situatie is niet in eens veranderd maar wel mijn kijkrichting. Het geeft zoveel zekerheid te weten dat God van je houdt, dat je zijn kind bent ook al begrijp je niet alles wat er gebeurt in je leven.

Kortom ik was jaren onder het oordeel; mensen vertelden we wie ik was en wat ik had en dat was vaak niet positief. Ik heb het geloofd en voor waar aangenomen en ben van daaruit gaan handelen. Bang voor afwijzing, bang om er niet bij te horen, bang om niet mee te mogen doen. Tot ik vorig jaar aangeraakt ben door Jezus en ik weet nu dat deze iedereen een ding is vergeten te vertellen namelijk dat ik een kind van God ben, een prinses! Ik geloof nu in de waarheid en niet meer in de leugens, ik denk niet meer vanuit mijn onmogelijkheden maar ik mag denken in mogelijkheden. Ik wil graag vandaag laten zien dat God je bevrijd van de angst en schaamte en dat Hij van je houdt, wat je ook overkomt of nog mag overkomen. Om dit te bevestigen wil ik graag gedoopt worden als symbool van een nieuw leven dat ik mag leven met Hem en voor Hem. Hij geeft kracht om op te staan, letterlijk en figuurlijk.

Binnen Mozaiek0318 kun je je laten dopen. Door de doop laat je zien dat je je oude leven wilt achterlaten en een nieuw leven met Jezus Christus wilt gaan leven. Door de doop zetten volgelingen van Jezus publiekelijk een nieuwe stap in hun geloof.